Ongewenst gedrag

Samen werken aan een veilige organisatiecultuur

Een veilige en respectvolle werkomgeving is essentieel voor het welzijn van medewerkers én voor het succes van de organisatie. Ongewenst gedrag – zoals pesten, intimidatie, agressie of discriminatie – schaadt niet alleen individuen, maar ondermijnt ook de samenwerking en productiviteit.
Een goed doordacht PSA-beleid (Psychosociale Arbeidsbelasting) helpt om risico’s te beheersen en de werkcultuur actief te versterken.

Is PSA-beleid belangrijk?

Een sociaal veilige werkplek is niet alleen wenselijk, maar ook wettelijk verplicht. Organisaties zijn op basis van de Arbowet verplicht om psychosociale arbeidsbelasting (PSA) – zoals pesten, discriminatie, agressie en seksuele intimidatie – actief te voorkomen.
Wanneer blijkt dat een organisatie onvoldoende maatregelen heeft genomen, kan de Inspectie SZW handhaven met waarschuwingen, boetes of zelfs publicaties die reputatieschade veroorzaken.

Mogelijke gevolgen bij gebrekkig PSA-beleid

Hierbij willen wij u aangeven wat mogelijke gevolgen kunnen zijn indien blijkt dat een organisatie onvoldoende zorg heeft gehad voor een goed PSA-beleid. Dit om voor u de mogelijke risico’s inzichtelijk te maken. Een gebrek aan effectief PSA-beleid kan leiden tot:

MOVE by evova ondersteunt organisaties in de regio Eindhovenen landelijk bij het effectief voorkomen en aanpakken van ongewenst gedrag. Met onze betrokken aanpak bieden wij maatwerkoplossingen, afgestemd op de specifieke behoeften van jouw organisatie.Wij kunnen onder andere ondersteunen met:

Via ons netwerk van ‘de Vrienden van MOVE’ beschikken wij over een landelijk bereik, waardoor we ook buiten de regio Eindhoven organisaties kunnen ondersteunen.

Meer over de Klachtenregeling Ongewenst Gedrag

Aan de basis van een goed klachtenbeleid ligt een klachtenregeling ongewenst gedrag. De inhoud van deze klachtenregeling hangt mede af van de grootte van uw organisatie.

Een kleinere organisatie kan wellicht volstaan met een klachtenregeling zoals wij deze in standaard format aanbieden. Daarmee heeft de organisatie dan eenvoudig en kosten-effectief een deugdelijke klachtenregeling

Grotere organisaties zijn wellicht meer gebaat bij meer maatwerk bij het opstellen van de klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen. Als basis hiervoor kan wellicht ons standaard model fungeren. In goed overleg kan bekeken worden of deze regeling via MOVE aan te passen is.

Meer over de Klachtenfunctionaris

Een klachtenfunctionaris is verplicht in de zorg, vanwege de WKKGZ richtlijnen. Deze schrijven onder meer voor dat cliënten laagdrempelig toegang dienen te hebben tot de zorgorganisatie indien zij een klacht in willen dienen.

Voor bedrijven en organisaties leveren wij deze methode ook. Uit de praktijk is gebleken dat deze oplossing zeer zinvol kan zijn om laagdrempelig klachten op te pakken en op te lossen. Dit zodat klachten niet verder escaleren en de klager een stap verder wenst te gaan, naar de klachtencommissie, met bijbehorende impact en mogelijk forse kosten.

Meer over de Klachtencommissie

Indien een klacht in eerdere stadia niet naar tevredenheid van de klager is aangepakt of opgelost, kan deze ervoor kiezen de klacht voor te leggen aan de klachtencommissie.

Deze commissie bestaat doorgaans uit 3 personen en een ambtelijk secretaris. Zij gaan de klacht beoordelen middels een hoorzitting, met hoor en wederhoor. Ook kan het nodig zijn om getuigen te horen. De klachtencommissie ongewenste omgangsvormen komt tot een advies dat aan de directie wordt overhandigd.

De procedure indien een klachtafhandeling via MOVE verloopt

  1. Er wordt een formele klacht ingediend door een medewerker tegen een leidinggevende, collega of de organisatie;
  2. MOVE by evova bevestigt ontvangst van de klacht en stelt een Commissie samen bestaand uit een Voorzitter (jurist), 2 Leden en een Ambtelijk Secretaris;
  3. De procedure wordt  conform de klachtenregeling van de organisatie gevoerd. De contactpersoon wordt op de hoogte gehouden van de voortgang, niet van de inhoud.
  4. de procedure wordt afgerond met het uitbrengen van een Advies, eventueel met aanbevelingen/overwegingen aan de directie/Raad van Bestuur.

Workshops Ongewenst Gedrag:

Via MOVE by evova kunnen we voor jouw organisatie workshops verzorgen over Ongewenst Gedrag. 

Door op een laagdrempelige, interactieve en inclusieve wijze het thema (on) gewenst gedrag met elkaar te verkennen investeer je als organisatie in het PSA beleid van je bedrijf, van het team. Een workshop kan onderdeel zijn van een personeelsbijeenkomst eventueel gecombineerd met een teambuildingsactiviteit. Via de Vrienden van MOVE kan een teambuildingsactiviteit worden georganiseerd met BIG activity, BIGactivity.nl

Wij geloven dat elke organisatie het verschil kan maken door ongewenst gedrag serieus te nemen. MOVE helpt je om de juiste stappen te zetten – praktisch, deskundig en vanuit echte betrokkenheid.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Samen zorgen we voor een veilige, respectvolle werkplak voor iedereen, MOVE!

Meer over

Vrijblijvend advies?

Van harte welkom om contact op te nemen, via e-mail of telefonisch. In een gratis gesprek van ca. 20 minuten horen wij graag waar je behoefte aan hebt en kunnen we bespreken of we je daarbij kunnen adviseren en/of begeleiden. Jouw wens staat centraal.

Tip

Door het gesprek aan te gaan met betrokkenen zal de te maken keuze vele malen meer gedragen zijn, in de organisatie of bij de contractspartner.

Aangesloten bij